>Selamat Datang Ke Dunia Jualan Online – E Bay

>Minggu ni, aku asyik tulis pasal ebay saja. Ya lah, pasal nak mulakan perniagaan di ebay, so aku mulakan dulu dengan sedikit research untuk memastikan langkah yang bakal diambil, tidak merugikan aku.

So dah banyak aku study dan research, so aku rasa boleh la aku kongsikan sedikit apa yang aku tahu dengan pembaca kat blog ni.

Sebelum ni, aku dah tulis pasal penggunaan kad debit / kredit dan juga penggunaan Paypal sebagai alat pembayaran di internet. Boleh rujuk tulisan aku sebelum ni.

Memang kad kredit / debit dan Paypal sangat penting dalam dunia jualan internet. Boleh dikatakan ia sangat berkait rapat antara satu sama lain. Manakala E-bay merupakan salah satu platfom kita berjual beli di internet. Kalau kat Malaysia, kita ada lelong.com dan mudah.my. Cuma kelebihan E-bay ni, kita boleh pasarkan barang kita kat luar negara.

Potensi keuntungan berniaga di luar negara sangat besar. Cuba bayangkan, kalau barang yang kita niagakan di internet tu berharga RM 3.oo, kalau kat luar negara baru US Dollar 1.00. So diorang takde masalah nak beli barang dari kita. Barang RM 30.00 baru US Dollar 10.00 diorang. So, memang tak mahal + kita boleh buat duit kat situ.

Antara kelebihan jual beli di Ebay ni:

  1. Mudah dan menjimatkan masa – mungkin di negara kita Malaysia, masih belum meluas lagi penggunaan internet untuk berjual beli. Tapi bagi masyarakat antarabangsa, membeli belah di internet sudah menjadi kebiasaan bagi mereka. Mungkin kerana kesibukan bekerja dan masa yang terhad, membuatkan mereka lebih suka membeli belah di internet sahaja.
  2. Sesiapa sahaja boleh berjual beli di internet pada hari ini dengan meluasnya penggunaan internet di dunia. Jadi pasarannya tersangat-sangat besar.
  3. Ebay menyediakan pilihan produk yang pelbagai untuk kita beli. Kita juga boleh membuat perbandingan harga dengan mudah antara penjual-penjual di samping membuat penawaran terus seperti kita membeli di kedai atau pasaraya.
  4. Membeli di Ebay adalah mudah dan menyeronokkan.

Antara kelemahan jual beli di Ebay ialah:

  1. Kita tidak boleh sentuh dan rasa barang yang hendak dibeli itu. Mungkin selepas penghantaran dibuat, sebenarnya barang yang kita hendak itu tidak sama seperti yang kita harapkan. Ini berbeza dengan pembelian di kedai. kita boleh terus mencuba dan merasa sendiri barang tersebut.
  2. Kos penghantaran yang mungkin tinggi (malahan ada yang lebih tinggi dari harga produk) apabila barang yang hendak dibeli itu adalah besar dan berat.
  3. Barang yang dibeli mungkin masa yang lama untuk sampai kepada kita – seminggu hingga 4 minggu, bergantung kepada syarikat penghantaran yang kita pilih. Untuk penghantaran domestik (dalam negara), kita boleh gunakan Pos Daftar untuk penghantaran dokumen dan Pos Laju untuk penghantaran parcel kerana ia lebih murah berbanding yang lain dan mengandungi ‘tracking number’ untuk keselamatan barang yang dihantar. Manakala bagi penghantaran antarabangsa, kita boleh pilih DHL Global ataupun FEDEX untuk penghantaran parcel manakala bagi penghantaran dokumen boleh gunakan Pos Daftar (ada tracking number).

Ok. setakat ni dulu, tulisan aku tentang jual beli di Ebay ini. Sekejap lagi aku nak bukak akaun paypal, dan cuba buat pembelian di Ebay. Nak tengok, berapa hari barang boleh sampai. Aku nak pilih barang murah-murah je, pasal nak test kan. Nanti aku akan share pengalaman pertama aku kat korang semua.

Posted on 24 Mac 2011, in Pelbagai. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

