>Tip : Perbandingan Penggunaan Minyak Kereta

>Sebelum ini saya pernah berkongsi tip penjimatan minyak. Sekarang saya nak kongsikan kadar penggunaan minyak bagi beberapa jenis kereta, dan teknologi terkini kereta di Malaysia yang perlu anda tahu. Untuk pengetahuan semua, kadar penggunaan minyak bergantung kepada beberapa faktor. Secara ringkas, antara faktor utama:

1. Cara pemanduan anda. Kalau asyik pecut pastu brake mengejut.. Bawa macam racing, memang la minyak kuat.

2. Kesesakan jalan raya. Kalau jalan asyik jam jer… memang tak jauh la dapat.

3. Penjagaan kereta. Spark-plug tak ganti, minyak itam tak ganti.. main bawa jer, minyak kuat.

4. Jenis kereta dan teknologi. Kalau pakai Honda Hybrid, memang jimat la kan. Senang-senang jer dapat 30km / 1 liter. Pastu guna lak tayar yang memang dibuat untuk jimat minyak, makin jimat la.

Berikut adalah perbandingan penggunaan minyak bagi beberapa jenis kereta :

Kancil 660 (m): 13.5 km / liter
Viva 660 (m): 17.4 km / liter
Viva 850 (m): 18.7km / liter
Myvi 1.3 (m): 17.1 km / liter
Savvy 1.2 (m): 15.0 km / liter
Proton Saga BLM 1.3 (a): 13.5 km / liter
Honda Accord 2.0 (A): 17.0 km / liter
Honda Accord 2.4 (A): 17.2 km / liter
Honda Civic 1.8(A): 12.0 km / liter
Honda Civic Hybrid 1.4 + 0.4: 30 km / liter (Future technology)

*Kecuali Savvy, fakta di atas berdasarkan ujian brand tersebut dengan pemerhatian badan tertentu dan mematuhi syarat-syarat tertentu.

Kalau anda lihat perbandingan penggunaan minyak di atas, memang tak banyak beza antara kereta-kereta tempatan, bahkan dengan kereta import sekalipun. Yang paling ketara bezanya ialah antara penggunaan kereta Honda Civic Hybrid yang ‘senang-senang’ je boleh pergi 30km sekilometer. Memang best ‘giler’. Maknanya, sekali isi boleh pergi balik Kelantan – Kuala Lumpur. Untuk pengetahuan lanjut tentang teknologi Hybrid ini, saya akan kongsikan dalam tulisan yang akan datang. Memang best.

Bagi kereta-kereta yang saya tak sebutkan di sini kadar penggunaan minyaknya, bolehlah pembaca-pembaca semua kongsikan di sini. Amacam. Boleh?

Posted on 27 Oktober 2010, in Pelbagai. Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. >hmmmm law tgk kat ctu myvi jimat gak minyaknyer yer…tq

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: